З
появою самообслуговування з'явилась нова торговельна спеціальність — контролер-касир.
Він виконує функції контролера-касира і продавця. В магазинах з традиційними
методами обслуговування товари розміщені під склом, у вітринах і відгороджені
від покупця прилавком. Купуючи товар, покупець просить продавця показати його,
потім платить гроші в касу, віддає чек продавцю і отримує товар. У магазинах
самообслуговування купівля товару відбувається інакше. Покупець сам вибирає
товари, розміщені на полицях, у холодильних секціях, а у вузлі розрахунку
оплачує їх вартість. Цим досягається економія часу покупця і збільшення
пропускної спроможності магазинів.
Швидкість
і якість обслуговування покупців значною мірою залежить також від пам'яті
контролера-касира. В тому випадку, коли на товарі не вказана його ціна,
контролер-касир пригадує її. Точність запам'ятовування і швидкість відтворення
є необхідними якостями для оперативного обслуговування. Тому, навчаючись
у нашому ліцеї, майбутні контролери-касири розвивають свою пам'ять
на тренуваннях обчислення
покупок «в умі», вивчаючи
касове обладнання , проходячи
виробничу практику в «Сільпо́» найбільшій торговельній мережі продовольчо-промислових
супермаркетів в Україні.
Робота з покупцями, які постійно змінюються і
чергуються біля каси , ставить особливі
вимоги до переключення уваги
контролера-касира. Він повинен бути дуже
уважним , терпеливим, ввічливим
працівником; знати всю інформацію
по правилах торговельного обслуговування покупців ,
спілкування з ними.
Безумовно, він повинен володіти багажем спеціальних знань, які надаються
у нашому ліцеї . Високий розвиток усього комплексу вказаних якостей є
необхідною умовою ефективної роботи контролера-касира.